Strategier for reiselivet
Mimir jobber med alle former for strategier: for bedrifter, kommuner, fylkeskommuner samt Masterplaner og reisemålsprosesser.
Vi var Innovasjon Norges partner i arbeidet med å lage «Nasjonal reiselivsstrategi 2030 – Sterke inntrykk med små avtrykk».
Reisemålsprosesser og besøksstrategier
Vi jobber kunnskapsbasert og skreddersyr alle prosesser for å sikre strategier som gir gjennomføringskraft. Vår spesialkompetanse er reisemålsprosesser og besøksstrategier som utvikles i samarbeid mellom offentlige og private aktører. Vi var med å bringe denne arbeidsmodellen til Norge og har mer enn 20 års erfaring fra området. Vi har hatt fagansvar for å utvikle og oppdatere Innovasjon Norges "Veileder for reisemålsutvikling" og har også hatt oppgaven med å kurse andre rådgivere i temaet.
Innovasjon Norges merkeordning "Bærekraftig reisemål" stiller krav om at reisemålet har en helhetlig strategi som er utviklet i en bred og åpen prosess. Merkeordningen stiller også andre krav som må hensyntas i strategiarbeidet.
Vi har rådgivere som er godkjent for å jobbe både med merkeordningen og reisemålsprosessen. Vi har derfor kunnskap om hvordan gjennomføre de to prosessene på en måte som gjør at de forsterker hverandre og gir synergier for arbeidet på reisemålet.
I disse prosjektene trekker vi ofte inn samarbeidspartnere med utfyllende kompetanse, som arealplanleggere, arkitekter, tjenestedesignere, avhengig av problemstillingene.