Vi har vært rådgivere for norsk reiseliv i nesten 30 år. Vi forstår derfor både enkeltelementene og helheten i reiselivets økosystem.

Det gjør oss i stand til å se utfordringene og mulighetene i rett kontekst, noe som er avgjørende for å finne riktige løsninger. Vi skreddersyr både prosess og verktøykasse for hvert enkelt oppdrag, og leverer kunnskapsgrunnlag som tåler en debatt.

Våre tjenester og kompetanse

  • Tre av fem rådgivere hos oss er godkjent som prosessveiledere for Innovasjon Norges merke "Bærekraftig reisemål". Vi har vært involvert som prosessveildere i blant annet Bergen, Voss, Valdres, Vefsnaregionen, Kragerø, Senja, Kautokeino, med flere.

    Tjenester vi leverer er blant annet: Gjeste-, innbygger-, fritidsbolig- og bedriftsundersøkelser. Prosessveileder. Strategier eller revisjon av eksisterende planer.

  • Tålegrenseanalyser gir viktig kunnskap inn i arbeid med besøksforvaltning i reiselivet. Mimirs erfaring fra reisemålsutvikling gjennom 30 år gjør oss i stand til å sette opp både analyser og funn i riktig kontekst for alle typer reisemål. Gjennom vår samarbeidspartner Asplan Viak kan vi også skjøte på med spisskompetanse innen viktige tema som naturmangfold, landskap, kulturmiljø, GIS-analyser, utslipp, areal mm. Det gir kunnskapsgrunnlag som tåler en debatt.

  • God besøksforvaltning er nøkkelen til et reiseliv som utvikles på lokalsamfunnets premisser, og bidrar til en positiv samfunnsutvikling. Vi gjennomfører interessentanalyser, ressursanalyser og besøkstrategier som en del av arbeidet med besøksforvaltning. Vi jobber etter "4R" prinsipper: rett gjest, på rett sted, til rett tid, i rette volumer".

    Tjenester vi leverer er blant annet: ressursanalyser, forstudier, mulighetsstudier, tålegrenseanalyse, prosjektledelse av strategiprosesser, kursing og workshop innen adferdsdesign og opplevelsesøkonomi med mer.

  • Vi har lang erfaring med strategiprosesser, både på reisemålsnivå, for fylkeskommuner, kommuner og regioner. Mimir var med på utarbeidelsen av Nasjonal Reiselivsstrategi 2030, og Innovasjon Norges Hvitebok for reisemålsutvikling.

  • Opplevelsesdesign handler om å utvikle opplevelser slik at de gir størst mulig verdi for gjesten og samtidig lønnsomhet for bedriften. Gjennom å utvikle opplevelser som treffer, kan du øke betalingsviljen fra eksisterende gjester, nå nye målgrupper og ikke minst, skape attraksjonskraft i nye sesonger. Mimirs arbeid bygger på teoretisk og praktisk kunnskap som er utviklet gjennom lang tid, blant annet av Lapland Centre of Expertise, Opplevelser i Nord og flere andre miljøer. Vi har en operativ tilnærming og legger vekt på å bruke verktøy som dere kan jobbe med i det daglige, og som bidrar til å styrke den langsiktige innovasjonsevnen.  

  • Basert på fagkunnskap innen tjeneste- og opplevelsesdesign tilbyr vi kurs og innsikt i å jobbe med "personasmetodikken" for å jobbe med segmentering, kundeinnsikt og konseptutvikling. Herunder verktøy som: kundereisen, kundebehov, reason to go, kontaktpunkter, dramaturgi, blueprints med mer.

  • Vil du vite hvordan du kan bruke fortellinger på en strategisk måte i virksomheten din? Har du lyst til å fortelle bedre historier? Vi tilbyr kurs i historiefortelling, som blant annet gir deg kunnskap om: verktøy som dramaturgi og struktur, bruk av fortellinger i ulike situasjoner, retoriske virkemidler, praktiske øvelser med personlig veiledning, med mer.

  • Vi forstår reiselivets økosystem, og samspillet mellom ulike aktører og interessenter på et reisemål. Ved å jobbe ut fra et økosystemperspektiv åpner vi også opp for muligheten til å se nye allianser og samarbeidsmuligheter på reisemålet. Vi tilbyr ulike tjenester som bidrar til å styrke kompetansen og forståelsen av reiselivet som et økosystem på reisemålsnivå, og har lang erfaring med interessentanalyser og medvirkningsprosesser.

  • Kommuner som satser på reiseliv må gi reiselivsutviklingen oppmerksomhet i sine planverk. Reiselivets plass i plansystemet og hvilken forhold som påvirker det politiske handlingsrommet i utviklingen av et bærekraftig reiseliv varierer fra sted til sted. Vi tilbyr kurs, presentasjoner og workshop innen besøksforvaltning, reiselivets plass i planprosessen og andre koblinger mellom reiseliv- og lokalsamfunnsutvikling.

  • Vi har lang og variert erfaring med ledelse og rådgiving av bedriftsnettverk. Mimir har bla. siden 2007 hatt prosjektledelsen på "Innovative Opplevelser", et samarbeid mellom et bedriftsnettverk på rundt 50 bedrifter i Nordland og Svalbard, virkemiddelapparatet og FoU.

  • Vi har en kunnskapsbasert tilnærming til reiseliv- og opplevelsesutvikling og bygger våre analyser på lang erfaring og solid research.

Referanseprosjekter

Gjennom de siste snart 30 årene har vi vært med på mange spennende strategiprosesser og prosjekt i reiselivet.
Nedenfor illustreres noen eksempler på hva vi jobber, og har jobbet med.
Flere aktuelle referanser får du på forespørsel.